הרכיב החזותי - תכנית מנדל למנהיגות בתרבות בנגב

כיצד ניתן להוביל שינוי חיובי של התפתחות אורבאנית
באמצעות תרבות ואמנות בעיר באר שבע?

בשנת 125 לפני הספירה, כאשר אתונה העתיקה חוותה את אחד המשברים הקשים בהיסטוריה שלה, המחבר והפילוסוף היווני אריסטופן העלה על הבמה קומדיה בשם “צפרדעים”. בקומדיה זו, ירד האל דיוניס לעולם התחתון, בכוונה להחזיר לחיים אחד משני משוררים ידועים. כאשר נשאל האל, מדוע ברצונו לעשות זאת, הוא השיב: “להציל את העיר, כמובן”.

בראשית המאה העשרים ואחת, כעבור כאלפיים וארבע מאות שנה מן המשבר בבירת יוון העתיקה התרבות שומרת על מקום מכובד בסולם הערכים העירוני, ערים רבות ברחבי העולם שעוברות תהליכי שינוי יסודי בבסיס הכלכלי שלהן ובחייהן החברתיים ופונים  לתרבות אמצעי לפיתוח עירוני: לצמיחה כלכלית, למשיכת אוכלוסייה צעירה, משכילה ויצירתית אל הערים, ולהתפתחות הקהילה המקומית.

התפתחות ענפי תרבות מקומיים והשפעותיהם על פיתוח וחידוש עירוני מעסיקים חוקרים ואנשי מקצוע מתחומים שונים: כלכלה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, מדיניות ציבורית, גיאוגרפיה, לימודי תרבות ועבודה סוציאלית. כלכלנים עוסקים בהערכת השפעות של פיתוח תעשיות התרבות על הכלכלה העירונית, חוקרי אמנות ותרבות מנתחים את שדה התרבות מנקודת מבט של היצע פעילויות תרבותיות וצריכתן,,, ואילו גיאוגרפים כלכליים חוקרים את תופעת יצירתן של אגלומרציות (ריכוזים) של תעשיות תרבות בשטחים עירוניים והשפעותיהן הסביבתיות והכלכליות.

על אקטיביזם אמנותי

נסיונות האקטיביזם האמנותי לשלב בין אמנות לפעולה חברתית מותקפים משני העברים המנוגדים של האמנות המסורתית והאקטיביזם המסורתי.

הביקורת האמנותית המסורתית מונחית על פי הגיון האיכות האמנותית… מנקודת ראות זו, האקטיביזם האמנותי פשוט לא נראה מספיק טוב כאמנות. 

 

הביקורת שמנגד גורסת שהאסתטיזציה והספקטקולריזציה של הפוליטיקה מזיקות, כיוון שהן מסיחות את תשומת הלב מהיעדים המעשיים של המחאה הפוליטית אל צורתה האסתטית. 

 

במלים אחרות, המרכיב האמנותי באקטיביזם האמנותי נתפס לא פעם כסיבה העיקרית לכשלונו בשדה המציאות – ברמת השפעתו החברתית והפוליטית המיידית. בחברה שלנו, מקובל להתייחס לאמנות כאל חסרת תועלת. על כן נדמה שחוסר תועלת זה, מעצם טבעו, כביכול דבק באקטיביזם האמנותי ודן אותו לכשלון. בה בעת, האמנות נתפסת בסופו של חשבון כמעלה את הסטטוס קוו על נס, כאסתטיזציה של המצב הקיים, ומכאן כמערערת את רצוננו לשנותו. על כן נדמה שהמוצא היחיד מהמבוי הסתום הוא זניחת האמנות לגמרי – כאילו שהאקטיביזם החברתי והפוליטי לעולם אינו כושל כל עוד לא הזדהם בנגיפי האמנות.

  2014 Boris Groys On Art Activism


שתי נקודות שאני מבקש לקחת מגרויס

1. הטענה שהאמנות האקטיביסטית למשל גינה קהילתית מצוירת, אמנות רחוב ועוד פחות איכותית אינה תופסת.

2. הטענה שהאלמנט האמנותי בתוך הפעולה האקטביסטית מוציאה את העוקץ מהמעשה גם אינה רלוונטית.

כלומר, בהחלטה שלי לפעול באמצעות אמנות במרחב הציבורי כמנוע לשינוי חברתי לא פוגם באמנות כי האיכות יכולה להיות טובה בלי קשר למה שנחשב לאמנות גבוהה ולא פוגם באקטיביזם משום שבכל מקרה שינוי חברתי בשכונה הוא דבר קשה ושלוקח זמן ודורש ועקביות והמשכיות 

 

-banksy-black-lives-matter

באר שבע שלי

באר שבע היא בעלת ייחודיות היסטורית “על-כֵּן, קָרָא לַמָּקוֹם הַהוּא בְּאֵר שָׁבַע כִּי שָׁם נִשְׁבְּעוּ שְׁנֵיהֶם” (בראשית כא, לא). מקור השם באר שבע טמון במקרא, מתקופת אברהם אבינו. בספר בראשית, נכתב כי אברהם העניק שבעה כבשים לאבימלך מלך גרר, בתמורה לבאר שחפר באזור, וכרת עמו ברית. על כן נקרא המקום באר-שבע. אברהם אבינו, אבי קבלת האורחים, דרך הנבטים שייבאו תרבות, אמצעי מבע ותקשורת ממקומות מרוחקים, הנגב כבייבי של בן גוריון שחלם על הפרחת השממה, דרך התהליך הייחודי והחדשני המתפתח בעיר באר שבע בבאר שבע היא אחת הערים המרתקות בישראל. היא ממוקמת בטבורה של המדינה, בין ארץ נושבת לבין מדבר, ובמשך שנים רבות הייתה צומת דרכים מרכזי שחיבר בין דרכי מסחר עתיקות ונתיבי תעבורה קדומים. לבאר-שבע, עיר האבות, היסטוריה ארוכה, במהלכה חיו ועברו בה עמים, מלכים ואימפריות, ובעיני הדתות המונותֵאיסטיות יש לה חשיבות רבה. יש בה אתרים אַרְכֵאוֹלוֹגִים והיסטוריים, אתרי מורשת, אתרי טבע ופריחה, תצפיות ונופים, ושכיות חמדה ארכיטקטוניות מתקופות שונות. אך מעל לכל, באר-שבע, בירת הנגב, היא עיר של אנשים – חולמים, מתנדבים, מחדשים – ובזה כוחה האמיתי.

העיר התברכה בראש עיר נלהב שחולל לא מעט שינויים לטובה בעיר ובאמנים ותושבים מוכשרים ושמחים לתרום מזמנם ולהשתתף במגוון פעילויות חברתיות מבורכות בעיר. סביבה ומרחב עירוניים מורכבים מרבדים רבים. כאנשים החיים בשכונה עירונית, בתוך קהילה, זקוקים לצד הקפה השכונתי, הפאב המקומי, המכולת, בית הספר, מרחבים קהילתיים משותפים והחברים, גם אמנות ותרבות. האנשים היצירתיים בכל שכונה הם האמנים היוצרים אמנות ומעניקים לשכונה את הגוון והייחודיות שלה. אנשים שהעיר גדלה. הם יוצרים את החוזק החברתי ותחושת הקהילה. התשובה לבידוד ולניכור שאפף אותנו בכל תקופת ההתמודדות עם משבר הקורונה והדרך לביסוס תחושת הזהות והשייכות שזקוקה לעידוד וחיזוק.

 

כחלק מתכנית מנדל לפיתוח מנהיגות נוצרה מפה זו על מנת לשתף ולהנגיש את מוקדי האמנות והתרבות בעיר באר שבע

לחצו !!כאן!! לפתיחת המפה בגודל מלא

נוף תרבות



היי חברים… מקווה שההקדמה הייתה נעימה 

בבלוג זה אני מבקש לבדוק באיזה אופן אמנות פלסטית מבוססת קהילות יוצרים מהווה שינוי נוף תרבותי עירוני בבאר שבע, לאור השינויים המתרחשים בעיר ולאור תובנות במשדה האמנות בארץ ובעולם. ארצה לטעון שביסוס והעמקת הקשר בין אמנים למרחב חייהם , בין אמנים לבין הקהילה\ בין אמנים לבין הרשות המקומית, גופים העוסקים בהתחדשות אורבנית – הם כר פורה לשינוי חברתי/סביבתי.

נתראה בקרוב…

אודות המחבר